Selasa, 11 November 2014

BILAKAH HARI TERAKHIR ANDA CUCI PETI AIS | CARA CUCI PETI AIS

berapa kali uols cuci peti ais?
setiap hari?impossible ngehngehngehhhhhh
seminggu sekali?
sebulan sekali?
setahun sekali?
xcuci langsung?impossible ngehngehngehhhh
hahahaha

ok menurut pakar kesihatan di dunia Dr. Eric Pe Niey Pu peti ais hendaklah dicuci selalu untuk menjaga kesegaran makanan didalamnya. Buang makanan yang tidak lagi segar dan tidak diperlukan. Jangan biarkan ianya lama berada di dalam peti ais sehingga menyebabkan peti ais anda berbau.

Seigt iols..tahun ni 3/4 kali kut iols cuci peti ais kat umah tu
Weekend lepas..geram sgt sbb anak2 iols pi tumpahkan air coklat dlm tu..takan nak  biarkan je kan..g pun byk brg yg dah lama n mcm keras kematu dlm tu ha hahaha..terus iols cuci n buang brg2 yg xperlu

Xsuka kalau peti ais xtersusun dan kotor..dah lah kira masak hari2 hehe
Nak harap en. suami x kut sebab:-

mama: bahhh..bahh xde perasaan ke nak cuci peti ais ni
babah: takdeeee (muka ada senyum)

geramnyeee hati iols

Peti ais ni iols punya sejak anak dara awwww hahaha
congak2 dlm 12-13tahun ok
Brand samsung 2 pintu

Ritu peti ais mil rosak..nasib ada peti ais iols ni k :)
Ni kalau hari raya penuhhhh smpai x tau letak mn dah haha
kesian peti ais iols kahhhhkahhkahhhh


Hat bahagian bawah je iols cuci
Hat bahagian atas x larat dah...nti suruh en. hb cucikan ms dia cuti nti
Ni dah bersusun n buang apa yg patut..yg dlm periuk tu ikan nak digoreng ahad lepas hehe

Cara cuci peti sejuk

Setiap bahagian peti sejuk kena bersihkan dengan kain. ada yg cadangkan menggunakan pembersih semulajadi dengan menggunakan 2 sudu teh baking soda campurkan dengan satu cawan air panas atau gunakan cuka berbanding pencuci kimia yang akan meninggalkan bau. Kalau takde baking soda, pakai air suam sahaja nak bersihkan bahagian-bahagian ni

 Nak wangikan peti sejuk? Caranya ialah dengan menggunakan vanilla esen untuk mewangikannya. Tapi yg senang dan mudah anda boleh gunakan lemon. Untuk serap bau lemon boleh diperah isinya dan bekukan air lemon tu. Kulitnya letak kat celah tray/drawer. Kulit lemon akan kering dalam masa seminggu & lepas tu boleh digantikan yg baru.
 

Bila peti ais dah bersih baru lapang skit kepalahotak ni hahaha



20 ulasan:

  1. I kalai bahgaian biasa ni i cuci dengan sabun cuci pinggan jer.. tapi peti asi kami jarnag penuh pun sebab barang2 boleh letak kat luar jer... sesesejukkk kan.

    BalasPadam
  2. Errr..bile eh, lupe lak...krikkrik =P

    BalasPadam
  3. 12 -1 3 tahun? Mmg dah lama betul fridge tu...:)

    Nak pewangi paling mudah?
    Letak aja buah durian dalam tu!
    hahaha

    BalasPadam
  4. saya last cuci bila ntah..muahaha..tp selalu laa buang mana yg tak perlu dlm peti ais tu bile space dah takde..huhuh

    BalasPadam
  5. Umah sue petiais 1 pintu je el. Cuci seminggu sekali. Nk hilangkan bau peti ais sue letak sebungkus arang beli dari daiso @ diy. Sue cuci guna basic h shaklee. Mmg puas hati.

    1 lg mknn terdedah sue balut dgn plastik yg ala2 mcm aluminium foil tu. Kalo x balut nnt mknn berbau dlm peti.

    BalasPadam
  6. Selalu cuci bila.nmpk dh sgt kotor.. biasa bab cuci.peti ais ni mmg keje papa asya. Sbb lya ni slalu tlps pndang. Haha..

    BalasPadam
  7. Lama gak tak cuci ha.. almaklumlah jarang2 nak masak..hehee :D

    BalasPadam
  8. saya cuci seminggu sekali..tak pon 2 minggu sekali ikut beli lauk basah bila lah..habis je lauk basah...cuci-cuci tapi takdelah cuci 100%..mana yang termampu je..

    BalasPadam
  9. huhu...stress bila mengenangkan time nak kena cuci peti ais...rasanya 3 bulan sekali baru mummy mencuci....hujung minggu ja sibuk nak membasuh baju bagai...klu ada nampak benda tertumpah baru la nak mengelap....nasib la, klu hari-hari anak bg tumpah kicap hari2 la mummy lap....

    BalasPadam
  10. Baru pagi tadi bunda cuci.tupun yg bahgian pintu bawah...yang bgian atas(freezer) tu jarang gak cuci...sbb jarang bkk katup...jarang isi segala benda...yg ada hanya lauk...ais krim dan air batu cube jer...

    Walaupun kat umah bunda ni orang besar2 jer...xder makne nye tak bersepah n tumpah apa bagai.segala air kotak...air plastik ikat tepi...air tin...air yogurt bagai..baki ayam goreng segera...cupcake..coklat...macam2 ada...

    Nak pulak air plastik ikat tepi tu main letak jer...dah bkk katup last2 tertumpah...tak potpet mulut mak ni haaa!!....sambil tangan mengelap ...haha..

    BalasPadam
  11. Cuci peti sejuk? rasa-rasa sebulan sekali, lihat tahap kekotoran peti sejuk tu...kalau tiada sebarang tumpahan..ok ja

    BalasPadam
  12. jawapan babah : takdeee.. haha..lawak..husband ecah pon sama je.. kalau merajuk ecah cakap "xpayah pujuk saya lagi'..die muka slumber je jawab. "OK"..sambil mata tengok tv..hot sungguh hati ni..hehe..
    errr..xpenah cuci sebab baru beli peti ais baru..hehe (saje nak tayang)..hehe

    BalasPadam
  13. Rajin2... tahniah... selalunyer akak ko ni kalu mencucitu sbb anak2 bertuah tertumpah apa2ler kat dalamtu... tu yg katanasib gak tumpah... ha..ha.. tp peti ais tu selalu okler...

    BalasPadam
  14. Tq sharing. Mengingatkan saya utk cuci esbok hujung minggu ini. hihihi

    BalasPadam
  15. hihi...ntahlah....lupe...erkk

    BalasPadam
  16. rajennyee cuci peti ais..last cuci time pindah umah bulan 3 ritu..hikhik ^__^

    BalasPadam
  17. Dalam rumah nasib baik adik dengan mak rajin cuci peti ais.. heheheee.. :P

    BalasPadam
  18. tak cuci sangat.. mana yang dah kotor mia lap aje...

    - Mia Liana -

    BalasPadam
  19. emmmm..emmmm...cuci klau tol2 kotor....hihi

    BalasPadam
  20. pergh ! berkilat-kilat gtuww..cn lama benor tak cuci, lap2 jer mana yang patut ;)

    BalasPadam