Jumaat, 10 Oktober 2014

CEPAT SEMBUH OK!

 
semoga cepat sembuh sayang bucuk mama
sian dia dah 3 hari selsema 
batuk pun ada skit
so tido pun terganggu lah..xselesa hidung tu
mama pun sekali x leh tido jaga baby (pengorbanan)
kerap sgt selsema sbb jangkit ngan kakak2 dia..kakak2 dia sllu sgt cium budak busuk tu
tu yg terkena sekali


mmg xmau g klinik sbb baby bwh umur 6bln mcm ariqa ni mana boleh mkn ubat
dia akan baik sendiri..tp smlm bs call kata..ariqa menangis je..n mnm susu pun kurang
so iols amek halfday leave nk bw g checkup sat
doc cakap xde apa2..paru2 pun ok..lau nak tau dia sesak napas..tgk kat bahagian dada n belakang dia ada tekanan tak ms dia bernafas
bila tya tu bunyi srott srott tu doc
doc kata..itu bunyi dr hidung dia
alhamdulilah semua ok tapi doc bg gak ubat batuk/kahak
n spare ubat demam

sian kan kecik2 dh mkn ubat 

selalu lau anak2 iols selsema 
iols sapu vicks kat bahagian ubun2, dada, belakang badan dan kedua tapak kaki then pakaikan stokin..malam2 pun iols sapu gak..insyallah cepat baik..selesa skit dia nafas..jangan letak kat bwh hidung sudah

selain itu juga..iols jugak ada sapu bwg putih (dibakar) + minyak zaitun kat kedua belah tapak kaki dan bahagian dada 


bila x sihat..kuranglah nak sembang2..nak ngekek2..gelak2

pg ni ms hantar dia kat pengasuh..npk ok je..hopefully dah baiklah..xsmpai hati lak nak tgglkan dia tadi..yelah ngan mama el je dia nak pun





13 ulasan:

  1. bwg putih (dibakar) + minyak zaitun = cara traditional yang berkesan kan..bagus untuk orang dewasa juga

    BalasPadam
  2. Moga cepat sembuh....sian nengoknya kalau baby kecik gini seme ngan batukkan...

    BalasPadam
  3. Smg cpt sembuh ye syg.boleh jg urut ubun2 dia dgn myk zaitun. InsyaAllah cepat sembuh.

    BalasPadam
  4. eeiiii takdak gigi hahahah. ceput sembuh yer... musim kan skang, nk berubah cuaca. sini pun jj duk batuk2 mujur dah ok banyak.

    BalasPadam
  5. aloloo. siannya diaa. moga cepat sembuh. :)

    BalasPadam
  6. musim akak..anak sedara anis sebaya anak akak..dh 2bulan batuk sesema xilang..tiap2 mggu pegi neb utk cairkan kahak...kdg2 admit hospital sbb sedut kahak..kecik lg xpandai buang kahak sniri..

    BalasPadam
  7. Alahai kesiannya kalau tengok baby sakit. Memang tak senang duduk asyik teringatkan anak. Moga cepat sembuh ya!

    BalasPadam
  8. amboiii makin bam2 ek jgn susut badan ariqa sudahh ti tak sedap nk gomol2 ;p

    BalasPadam
  9. semuga baby cepat sembuh..amin..

    BalasPadam
  10. Alahai siannya Ariqa..
    Moga cepat sembuh ye sayang.. ;)

    BalasPadam
  11. dah besar dah baby... semoga cepat sembuh yer.. skang nie musim batuk dan selsema

    BalasPadam
  12. alolo budak bambam..xmo sakit2 yer, cepat baik tau, nnti leh layan mama menyembang ;)

    BalasPadam