Jumaat, 9 Mei 2014

MATI ITU BENAR, SEKSAAN KUBUR ITU BENAR

sejak 2 menjak ni iols sllu bc hal2 berkaitan dgn kematian dan azab kubur
bukan sejak 2 menjak pung..mmg sllu pun beringat pasal hal2 kematian ni
menangis bagai..teringat anak2..suami keluarga huhu
pas2 lupa..pas2 igt balik..pas2 sedar diri..pastu alpha bagai
Ya Allah jauhilah diriku keluargaku dan saudaraku dari seksaan kubur

Sebuah hadis Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Abbas r.a, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya :


"Bahawa malaikat maut memerhati wajah manusia di muka bumi ini 70 kali dalam sehari. Ketika Izrail datang merenung wajah seseorang, didapati orang itu ada yang gelak-ketawa. Maka berkata Izrail : Alangkah hairannya aku melihat orang ini, sedangkan aku diutus oleh Allah Taala untuk mencabut nyawanya, tetapi dia masih berseronok-seronok dan bergelak ketawa".

Firman Allah Taala yang bermaksud :
Tiap-tiap umat mempunyai ajal, maka apabila telah datang ajalnya mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaat pun dan tidak dapat ( pula ) mempercepatkannya. 
( Surah Al-Araf ayat 34 )


"Kalau sekiranya kamu dapat melihat malaikat-malaikat mencabut nyawa orang-orang yang kafir seraya memukul muka dan belakang mereka serta berkata, "Rasakanlah olehmu siksa neraka yang membakar." (niscaya kamu akan merasa sangat ngeri) (QS. Al-Anfal {8} : 50).


"Alangkah dahsyatnya sekiranya kamu melihat di waktu orang-orang yang zalim (berada) dalam tekanan-tekanan sakaratul maut, sedang para malaikat memukul dengan tangannya (sambil berkata), "Keluarkanlah nyawamu !" Pada hari ini kamu dibalas dengan siksaan yang sangat menghinakan, karena kamu selalu mengatakan terhadap Allah (perkataan) yang tidak benar dan kerena kamu selalu menyombongkan diri terhadap ayat-ayat-Nya". (Qs. Al- An'am : 93).



"Sakitnya sakaratul maut itu, kira-kira tiga ratus kali sakitnya dipukul pedang". (H.R. Ibnu Abu Dunya).

Alam Kubur
 
Alam kubur adalah alam perantaraan kehidupan dunia dan akhirat yang dimulai setelah kematian dan berakhir selepas kebangkitan… selama masa ini, seorang yang beriman merasa bahagia… sementara orang kafir merasa sengsara… orang yang sudah mati akan dihimpit dalam kubur… siapa pun ia kafir atau muslim akan merasakan himpitan kubur… bezanya penyimpitan yang dirasakan seorang mukmin tidak berlaku selamanya, tidak seperti orang kafir yang akan berterusan himpitan kuburnya sampai hancur tulang-tulangnya…


Amalan untuk dijauhi seksaan kubur
 
1.Menjaga sembahyang lima waktu
2.Banyak bersedekah
3.Banyak membaca Qur'an
4.Banyak bertasbih ( menerangkan
dan meluaskan kubur ).

Dan hendaklah ia meninggalkan 4 perkara...

1.Berdusta.
2.Khianat.
3.Mengadu domba.
4.Menjaga kencing...


Alfatihah untuk arwah Pakcik Nan (jiran belakang umah) atas pemergian beliau malam Selasa lepas...meninggal tiba2 akibat strok

16 ulasan:

  1. salam takziah buat keluarga arwah pcik nan.
    sesungguhnya mati itu pasti. kita je yg tak sedar diri..huhu insaf!

    BalasPadam
  2. salam takziah buat keluarga arwah pakcik nan... dan al fatihah...sesungguhnya mati itu pasti dan kita tak seharusnya lalai dari mengingati mati...

    BalasPadam
  3. takziah juga.
    bila dgr berita kematian ni..
    teringat bila plk giliran kita..cukup ke amalan kita

    BalasPadam
  4. kaksura pun slalu pikir pasal mati..macam el jugak..kejap2 sedar diri..pastu lalai..pastu ingat balik..
    apapun banyak lagi yg perlu diperbaiki sebelum mengadap Ilahi..

    BalasPadam
  5. terlalu banyak yang perlu diperbaiki..dan setiap kali teringatkan mati,seluruh badan menggeletar..
    salam takziah buat keluarga pak cik nan

    BalasPadam
  6. al fatihah utk arwah. thanx kak el sebab share ni at least kita boleh beringat dan tak leka

    BalasPadam
  7. takut kn bila igt kematian ni....

    BalasPadam
  8. What's Taking place i am new to this, I stumbled upon this I've found It positively
    helpful and it has aided me out loads. I hope to give a
    contribution & assist different customers like its
    aided me. Good job.

    My weblog konteyner fiyatları ankara

    BalasPadam
  9. Sori yer, Tumpang lalu.. Akak di tag yer untuk Liebster Award . Hehe

    BalasPadam
  10. Mengingati mati akan membuatkan kita lebih bersedia..
    tapi kekadang terfikir adakah kita benar2 bersedia kan...?

    BalasPadam
  11. innalillah...
    takziah buat keluarga arwah..

    thx el .. saling memperingati...

    BalasPadam
  12. Salam Takziah. rindu betul aku nak BW... wifi kat office ni baru je on.. aku le propose. keh keh keh...

    BalasPadam
  13. Al-fatihah untuk Allahyarham Haji Nan.. Moga roh beliau ditempatkan bersama2 orang yang bertaqwz amin.. terima kasih di atas peringatan ini Kak El..

    BalasPadam
  14. al-fatihah buat arwah, mmg takut bila fikir mati, thanks kak utk peringatan ;)

    BalasPadam
  15. tq for sharing. muhasabah diri..

    masih berusaha utk perbaiki diri yg tak sempurna

    salam singgah dr http://afasz.blogspot.com

    BalasPadam
  16. follow sini.. nnti follow sy balik kalau sudi :D

    blogwalking..

    BalasPadam