Rabu, 9 Oktober 2013

WW JOM MENTERNAK LEMAK LAGI | KETAM MASAK LEMAK CILI PADI

td pagi ternak lemak ngan lasagna kan klik SINI
so skun ternak lemak lagi hahaha
smlm el cuti so amek kesempatan main masak2
kebetulan en. hb beli ketam..dia nk mkn ketam katanya
suh masak lemak kuning
so si isteri pun kelentang kelentong gigih masak lunch tuk dia ngan anak2
gpun en. hb cuti jugak..


ermm masak lemak cili padi ni byk cara dia
so amek el masak paling mudah je..hehe

RESEPI KETAM MASAK LEMAK CILI PADI

Ketam 4 ekor 
10 bj cili padi, 5 bj cili merah, 1 bj bwg besar, 3 bj bwg putih, 1 cm kunyit hidup dan 1 cm belacan 
(blend semua)
panaskan kuali masukan santan cair, bahan blend tadi. 2 ketul asam keping dan 2 btg serai
(santan tu el beli RM3 pas2 el bahagi dua bahagian cair dan pekat)
kacau gaul sebati agak2 dah didih skit masukan ketam dan daun kunyit
Agak2 ketam dah masak masukan santan pekat, tomato dan garam dan gula sedikit
Siap uols :)
ermm masak lemak ni lau wat tumis lagi terangkat uols hehe

smlm pun el masak sambal udang petai..lawan ngan masak lemak ketam mmg heaven lah 
hohohohoho oh diet mn ko hilang ek hahahahaaha




nota noti : tgk balik gambar ketam ni rs nak buat lagi lah hahaha
marveles en. hb kata..wow kembang kuncup 24jam haha

15 ulasan:

  1. hehe...makan bersantan ye el??
    akak kalo dlm bab diet makan ni mmg payah....sbb kalo ada dpn mata..takleh nak tahan...mesti nk makan jgk..

    BalasPadam
  2. Tak tahan tgk EL masak. Kerap jugak ELl post masakan ni skrg. Berbuih perut menggelegak tgk.

    BalasPadam
  3. terbaik ler kak..
    xyah susah2 nk g kdai dh pasni.
    makan kt umah jer.

    BalasPadam
  4. sedapnya...kalau akak mau berambah2 makan ni...takde diet2 dah....:)
    *Salam kenal..datang follow sini..

    BalasPadam
  5. tk leh thn ku tgk ketam ni beb..
    bila ada masa nk buat ketam ni ha..haha..

    BalasPadam
  6. Assalamualaikum..salam ziarah!!

    Jemput ziarah blog saya ;)
    http://supplementforall.blogspot.com/

    BalasPadam
  7. Ni mmg buat mak marah niiii el...!! Ketam masak lemak tuuu..nyum nyum nyum

    BalasPadam
  8. Kegemaran arwah ayah aku ni. dia suka campoq ngan nenas. tingat kat dia.

    huh....arwah ayah aku tu makan gulai la, masak lemak la. kurus jugak. tapi nape la aku gak yg gemukssss

    BalasPadam
  9. ketam masak lemak ni memang peberet ecah..tapi mr.huby xmakan seafood..so jarang la masak..tengok entry ni terliurrrrr.. =)

    BalasPadam
  10. hohoiii kak el apa niii.. buat entry makanan ja keja nya . tak tau ka saya dok tengah diet skrg niii... very very bad girlll.. ^_^ lama dh tak makan ketam teringin!!!

    BalasPadam
  11. kalau macam ni la.. mesti bahagia jer ahli kluarga,.. sihat2 :D bagus la.. rajin masak :D

    BalasPadam
  12. hah gara2 gulai ketam ko ni la buat aku termasak ketam gak el...tp memang menyelerakan betol tgk gambar gulai ketam ko nih...hebat ko el!

    BalasPadam
  13. apa ni apa ni buat I meleleh di hari sejuk ni. I dah lama sangat nak makan ketam peberet ni tau, tapi kat sini takder yg fresh, duk ada yg frozen jer takut la nak beli.

    BalasPadam
  14. aku sejak ngandung bang ngah..langsung smpai skrg tak leh makan ketam hahahaha..tp tgk org masak terliur..acaner tu?

    BalasPadam