Jumaat, 4 Oktober 2013

RESEPI DAGING MASAK MERAH ALA THAI

asik tempek resepi n gambar makanan je
biarlah!!!!hahaha
3/4 hari lepas en. hb ada lah dok ckp nak mkn nasi goreng..katanya lama xmkn
pas2 hari rabu tu dia ckp lagi bestnya dpt mkn nasi goreng daging masak merah
so esoknya gigihlah isteri dia ni pagi2 pas antar danish skul g kedai beli daging haha
nak masak Nasi Goreng Daging Masak Merah his favourite ekeke

ekceli dah byk kali lah wat daging masak merah ni..
tp nowsday ni jarang lak wat..hehe
ekceli sng je msk daging masak merah ni
tp nak masak merah yg jenis mkn kt kedai tu ala2 thai
tgk resepi2 nya pun lebih kurang ngan el pya so el just tambah apa2 yg kurang hehe
tp el nak share jugaklah resepi daging masak merah ngan uols


RESEPI DAGING MASAK MERAH ALA THAI

Bahan2:-
Daging (direbus dengan pewarna merah)
(Air rebusan jgn dibuang untuk dibuat kuah)
Sos tomato
Sos cili
Cili kering yg diblend (cili kisar)
Sos ikan
Kcg pjg (dipotong pjg)
Carrot (dipotong pjg)
Cili padi
Garam
Tepung jagung yg dibancuh dgn sedikit air (xdepun xpe)

Caranya:
1) Goreng daging sekejap (agak2 garing kat tepi) angkat dan ketepikan
2) Tumis bwg putih, cili padi dan halia. Setelah naik bau masukn cili kisar. Tumis sampai cili tu masak
3) Masukan sos cili, sos tomato dan sos tiram dan air rebusan daging tadi
4) Masukan sayuran kcg pjg dan carrot serta daging sekali. Masak smpai sayuran tadi agak lembut 
5) Setelah semua dah agak lembut masukan sos ikan dan garam
6) Masukan hirisan bwg besar
7) Tutup api dan masukan bancuhan tepung jagung. Jgn terlalu byk cukup dlm 2 3 sudu besar. Biar kuah dia pekat sedikit (xletak pun xpe)


tadaaaa siap dah Nasi Goreng Daging Masak Merah for my luvly en. hb tu..ekekeke selera beliau mkn smlm


nota noti : seronok dpt masak masakan kesukaan en. hb :P

16 ulasan:

  1. Salam jumaat..nasik feveret yg sllu dioder bila pg kdai mkn..tq sharing resipi..bleh jgk kwn2 cub kan? :)

    BalasPadam
  2. kak el... sedappp nyer... kak el leh bukak kedai kalo cm ni, pndai masak hehe

    BalasPadam
  3. Kalo mak, daging tu mak lbh suka bakar drpg rebus. Kalu rebus, manis daging tu kluar..rugi!! Kalo daging tu sapu ngan sirap,pastu bakar atas api kjp, walala...wangi dan sedap wooo!

    BalasPadam
    Balasan
    1. nti leh cuba resepi mak ni..:)

      Padam
  4. Ooo camtu ek kasi dia kaler merah..?
    Baru ku tau :)

    BalasPadam
  5. ok...yang ni aku nak buat tuk laki dan anak anak esok atau lusa. ma kasih . untuk aku lepas lepas ni lah... tergugat my diet seketika el oi...

    BalasPadam
  6. amboi.. amboi, sedapnya, pandai el masak..

    BalasPadam
  7. masyAllah nampak sedap la daging masak merah ko..peberet aku gak nih! thanks el sudi kongsi resipi...nanti aku dtg tempat ko, wajib masak daging merah utk aku ya! :D

    BalasPadam
  8. nampak lagi sedap dari kedai tomyam ni...
    semoga ada rezeki el bukak kedai makan ye..
    bukak 24 jam tau el...heheh..

    BalasPadam
  9. nampak sedap
    kalau dapat makan free lagi sedap
    kikikji

    BalasPadam
  10. Tudia aihhh.. meleleh ayaq liur chek ni haaa

    BalasPadam
  11. perghhhh..betul2 suka mask...dtg blog ni trus mengidam..huahuahua..

    BalasPadam
  12. sedapnyaaa resepi2 kat sini >_<

    BalasPadam
  13. rasa terus nak makan ne..mintak sikit hahaha

    BalasPadam