Jumaat, 27 September 2013

AIR TANGAN ORANG YANG TIDAK SOLAT

AIR TANGAN ORANG YANG TIDAK SOLAT.

Semua orang tahu bahawa kalau meninggalkan solat adalah dosa besar, malahan orang yang tidak solat lebih hina daripada khinzir. Betapa hinanya kita kalau meninggalkan solat seperti yang dikisahkan pada zaman Nabi Musa a.s.
Kisahnya, pada zaman Nabi Musa, ada seorang lelaki yang sudah berumahtangga, dia tiada zuriat, lalu terdetik dalam hati dia (nazar), "Kalau aku dapat anak, aku akan minum air kencing anjing hitam." Nak dijadikan cerita, Allah pun kurniakan isteri si lelaki tadi pun hamil dan melahirkan anak. Apabila dah dapat anak, lelaki ni pun runsinglah. Dia dah nazar nak kena minum air kencing anjing hitam.
Syariat pada zaman Nabi Musa berbeza dengan syariat yang turun untuk umat Nabi Muhammad. Kalau umat Nabi Muhammad, nazar benda yang haram, maka tak payah buat tapi kena denda (dam) atau sedekah. Tapi kalau zaman Nabi Musa, barang siapa bernazar, walaupun haram tetap kena laksanakan nazar tu. Lalu, si lelaki yang baru mendapat anak, dengan susah hatinya pergilah bertemu dengan Nabi Allah Musa dan menceritakan segala yang terjadi ke atas dirinya.
Lalu, Nabi Musa menjawab bahawa lelaki tu tak perlu minum air kencing anjing hitam tetapi akan minum air yang lebih hina dari air kencing anjing hitam. Nabi Musa perintahkan lelaki tersebut untuk pergi menadah air yang jatuh dari bumbung rumah orang yang meninggalkan solat dan minum air tu. Lelaki itu pun senang hati, menjalankan apa yang diperintahkan oleh Nabi Musa tadi.

Lihatlah, betapa hinanya orang yang meninggalkan solat, sampai dikatakan air yang jatuh dari bumbung rumahnya, lebih hina dari air kencing anjing hitam. Itu baru air bumbung rumah, belum air tangan lagi.
Menyentuh bab air tangan, selalu kita suka makan masakan ibu atau isteri kita. Jadi, kepada muslimat sekalian, peliharalah solat kerana kalau meninggalkan solat (kalau tak uzur), air tangan akan menitik ke dalam basuhan makanan; nasi, dan sebagainya. Anak-anak, suami pula yang akan makan makanan yang dimasak. Takkan nak biarkan suami dan anak-anak gelap hati minum air tangan orang tinggalkan solat. Tak tergamak kan?

Tapi lain pula halnya dengan kita hari ni. Pagi petang, mamak. Teh tarik satu, roti canai satu. Ada pulak segelintir tukang masak yang tak solat. Kita pun makan bekas air tangan dia. Gelaplah hati kita, sebab tu liat nak buat kerja-kerja yang baik. Hati- hati dengan apa yang kita makan. Betapa beratnya amalan solat ni hatta Allah syariatkan solat kepada Nabi Muhammad melalui Isra' Mikraj sedangkan kewajipan-kewajipan lain memadai diutus melalui Jibril a.s.

Ketika saat Rasulullah nazak, sempat baginda berpesan kepada Saidina Ali (dan untuk umat Islam), "As-solah as Solah wa amalakat aimanukum". Maksudnya, "Solat, solat jangan sekali kamu abaikan dan peliharalah orang-orang yang lemah di bawah tanggunganmu.."

Sehubungan dengan itu, rebutlah peluang semasa kita masih hidup ini untuk mengerjakan ibadah & kebaikan untuk bekalan di akhirat nanti allahualam

13 ulasan:

  1. itulah, kalu makan kat kedai xthu la nak ckp apa..huhuuhu.... bukan menuduh, tp itulah...

    BalasPadam
  2. begitu hina nya org tak solat ni kan kak el... tq for sharing this ^_6

    BalasPadam
  3. ha.. tau tak pe. ni aku dok nyamfah ni. kat tesco tu banyak dah dok hadi kedai makan cina. sebab halalnya fasal org melayu/islam dok telan. tu nak kira cam na tu? adoi...

    dok bapa kali dah kata kat zura nak complaint. tapi tak complaint complaint lagi nih.

    BalasPadam
  4. makan luar...terlepas pndg perkara mcm ni..thanks for sharing... :)

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum.. Ros singgah dan follow sini.. #1449. Salam perkenalan :)
    terima kasih atas ingatan ini.. tu la kan, kalau makan kat luar, tak tahu bagaimana keadaannya.. cuma boleh bersangka baik sahaja ...

    BalasPadam
  6. terima kasih di atas peringatan itew El! ailebiu beb :D

    BalasPadam
  7. thks ..untuk peringatan ini beb..
    tu la noh..gi kedai mkn tu..
    tk sure deme solat ke tak ha..
    think positif.

    BalasPadam
  8. Terberkesan di hati huhuhu. Insya Allah...

    BalasPadam
  9. Allahhuakbar..time kasih tuan blog..

    BalasPadam