Selasa, 9 Julai 2013

AMPUN DUNIA AKHIRAT


Di sini el ingin mengucapkan kepada semua umat Islam di seluruh dunia especially pada kawan2 bloggers..selamat berpuasa dan ampun dunia akhirat. Semoga dipanjang umur kita semua untuk beribadah di bulan yang mulia ini dan dapat menyambut Syawal :)


AMALAN yang menghidupkan Ramadan ialah memperbanyakkan sedekah kerana sikap bermurah hati pada Ramadan adalah dituntut. Ibn Abbas melaporkan: "Rasulullah adalah orang yang paling dermawan dan beliau lebih dermawan lagi pada Ramadan ketika Jibril menemuinya lalu membacakan padanya al-Quran." (Hadis riwayat Bukhari)


Membaca al-Quran
Disunatkan memperbanyakkan bacaan al-Quran pada bulan Ramadan kerana ia bulan al-Quran seperti firman Allah yang bermaksud: "... bulan Ramadan yang padanya diturunkan al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia dan menjadi keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah." (Surah al-Baqarah, ayat 185)
Malaikat Jibril sentiasa bertadarus al-Quran dengan Nabi SAW setiap hari sepanjang Ramadan. Para salaf mendahulukan bacaan al-Quran daripada ibadah lain. Sebahagian salaf khatam al-Quran dalam masa tiga hari, sebahagiannya tujuh hari dan 10 hari pada Ramadan.
 
Saidina Uthman bin Affan khatam al-Quran setiap hari pada Ramadan. Imam Zuhri berkata apabila tiba Ramadan, "Sesungguhnya Ramadan itu bulan membaca al-Quran dan menyediakan makanan untuk orang berpuasa."

Memberikan makan kepada orang yang berbuka puasa.
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang memberikan makan kepada orang yang berpuasa, maka baginya seperti pahala (orang yang berpuasa) dalam keadaan tidak berkurung sedikitpun dari pahala orang yang berpuasa itu." (Hadis riwayat Ahmad, Tirmizi, Ibn Majah dan ad-Darimi)


Qiamullail
Disunatkan berjaga malam secara berjemaah pada bulan Ramadan iaitu solat terawih dan waktunya di antara solat Isyak hinggalah terbitnya fajar. Nabi sangat gemar mendirikan malam pada bulan Ramadan.
Rasulullah bersabda yang bermaksud: "Sesiapa menghidupkan Ramadan dengan keimanan dan pengharapan pahala daripada Allah Taala, maka akan diampunkan segala dosanya yang terdahulu."
(Hadis riwayat Bukhari)


Solat tarawih
Solat tarawih adalah solat khusus yang hanya dilakukan pada Ramadan. Solat tarawih, walaupun dapat dilaksanakan bersendirian, umumnya dilakukan secara berjemaah di masjid. Di sesetengah tempat, sebelum solat tarawih, diadakan ceramah singkat bagi menasihati jemaah.


Mengerjakan umrah
Perkara disunatkan pada Ramadan adalah mengerjakan umrah berdasarkan sabda Baginda SAW yang bermaksud: "Umrah pada Ramadan (pahalanya) sama dengan (pahala) mengerjakan haji atau mengerjakan haji bersamaku." (Hadis riwayat Bukhari)


Zakat fitrah
Zakat fitrah dikeluarkan khusus pada Ramadan atau paling lambat sebelum selesainya solat sunat hari raya. Setiap Individu Muslim yang berkemampuan wajib membayar zakat fitrah. Nilai zakat fitrah adalah satu gantang makanan ruji atau setara dengan 2.7 kilogram beras.  


Makruh kempen makan sedap2 dan lazat dibulan puasa



MAKRUH tu maksud dia: buat tak dosa.. kalau tak buat, dapat pahala
lau gambar sekali ngan resepi xpelah no...just nk sharing je..lagi dpt pahala dok :)

10 ulasan:

  1. hamboih...mcm model tudung ler, weyh...hehe..

    Selamat menunaikan ibadah berpuasa, El...

    BalasPadam
  2. comeyy aih gmbq tuan tanah kedaun...
    selamat menjalani ibadah puasa yerr :)

    BalasPadam
  3. buat tak dpt dose tpi klu buat tak dapat ape2.
    that's makruh..
    salam ramadhan el.
    moh terawih kita malam ni

    BalasPadam
  4. hahahaha... yang last tu. bagi aku biasa je. tak de la sampai nak terburai puasa kalau tengok gambar makanan kan..kan..

    ampunkan dosa ku jua. moga kita melangkah ke bulan ramadhan dengan penuh kesucian

    BalasPadam
  5. salam ramadhan..bersama kita tunaikan ibadah di bln ramadhan dgn sebaiknya..:)

    BalasPadam
  6. aku pon mohon ampun dn maaf la yer...

    slmt berpuasa utk hg sklrga...

    #ayu lah tuan empunya dlm pic tu..hehe

    BalasPadam
  7. Assalammualaikum el, is pun memohon keampunan dan segala kesilapan dan kekasaran bahasa kalau ada yang menyakiti hati kawan-kawan is selama ini.

    p/s: Ikea perabot murah ada offer.

    BalasPadam
  8. selamat berpuasa...kumpul banyak 2 pahala

    http://www.noormalashahar.com.my

    BalasPadam
  9. salam ramadan dan selamat berpuasa

    BalasPadam