Khamis, 20 Jun 2013

TRIP TO MELAKA | KOTA A FAMOSA


ok pas kami naik Menara Taming Sari kat SINI..el igt mmg nak balik terus..tiba2 en. hb nak pergi lagi satu tempat..iaitu Kota A Famosa.. xsangka lak tempat tu terletak belakang tempat letak kereta kami jerk..el xigt lgsg tempat tu..patutnya tempat tu yg wajib kita pergi dulu hahaha..lau tau nak pi sini td kan baik suh penarik beca tu bw terus dari tempat Menara Taming Sari tu...huhu

otw nak pergi ke Kota A Famosa..tepi2 jalan terdapat byk muzium2 tp sayangnya dah tutup dah kul 5 lebih der..mesti byk sejarah yg kita x tahu ada dicerita dalam muzium tu kan...masa sekolah dulu el peminat subjek sejarah..boleh hafal semua tarikh2 tempat2 tokoh2 sejarah peristiwa penting bagai..nak2 dalam final exam tu..soklan tu kita dah tahu jawapan..ha hammbek satu2 el tulis lengkap..x cukup kertas uuols...angkat tangan mtk kertas byk2 kali...org sebelah tgk..terus rs bangga giler hahahaha...skun lau tya haramm x tahu lupa dah..hahahahaha


Muzium Seni Bina Malaysia


Muzium Islam Melaka



Muzium Setem Melaka


Muzium UMNO Melaka


Muzium Dunia Melayu Dunia Islam


Jalan2 tiba2 terserempak dgn dinosour ni..hahaha ape lagi melompat lah budak2 seronok haha..ermm motif dinosour ngan Melaka...adakah zaman diorg ada dinosour hahaha..mohon pencerahan uols hehe


 Yeahhh kami berada di Kota A Famosa yang dibina pada tahun 1511 di atas air mata dan darah orang Melayu. Dibina atas arahan Alfonso de Albuquerque untuk menangkis serangan orang2 melayu dan orang luar
 

 Berlatar belakang Istana Kesultanan Melaka sebuah replika Istana Sultan Mansur Shah yang memerintah Melaka 1456-1477 dijadikan sebuah muzium wow giler lama tu. Tak leh masuk lak tutup

stana Kesultanan Melaka ini merupakan sebuah replika Istana Sultan Mansur Shah yang memerintah Melaka dari 1456 hingga 1477. Muzium ini dibuka secara rasminya pada 17 Julai 1986. Kini, muzium ini mempunyai lebih kurang 1,350 item dalam bentuk artifak, cetakan, gambar dan lukisan yang mewakili sejarah dan budaya Kesultanan Melayu Melaka dan masyarakatnya yang menetap di Melaka pada tempoh tersebut. - See more at: http://www.melaka.gov.my/my/pelancongan/muzium-galeri/muzium#sthash.ibf2WmJM.dpuf
Istana Kesultanan Melaka ini merupakan sebuah replika Istana Sultan Mansur Shah yang memerintah Melaka dari 1456 hingga 1477. Muzium ini dibuka secara rasminya pada 17 Julai 1986. Kini, muzium ini mempunyai lebih kurang 1,350 item dalam bentuk artifak, cetakan, gambar dan lukisan yang mewakili sejarah dan budaya Kesultanan Melayu Melaka dan masyarakatnya yang menetap di Melaka pada tempoh tersebut. - See more at: http://www.melaka.gov.my/my/pelancongan/muzium-galeri/muzium#sthash.ibf2WmJM.dpuf
Istana Kesultanan Melaka ini merupakan sebuah replika Istana Sultan Mansur Shah yang memerintah Melaka dari 1456 hingga 1477. Muzium ini dibuka secara rasminya pada 17 Julai 1986. Kini, muzium ini mempunyai lebih kurang 1,350 item dalam bentuk artifak, cetakan, gambar dan lukisan yang mewakili sejarah dan budaya Kesultanan Melayu Melaka dan masyarakatnya yang menetap di Melaka pada tempoh tersebut. - See more at: http://www.melaka.gov.my/my/pelancongan/muzium-galeri/muzium#sthash.ibf2WmJM.dpuf

 Tinggalan pintu Kota A Famosa yang dipanggil Porta de Santiago (Pintu Santiago). 
Kota A Famosa bermaksud "Yang Termashur" dalam bahasa Portugis. Bahan yang digunakan untuk membina Kota ini ialah dari runtuhan masjid dan bangunan lain


el hampir2 nak ngis ritu sbb igtkan nak balik lepas tgk Kota A Famosa..rupanya en. hb suh panjat bukit lak..Bukit St Paul nun jauh atas tu..huwaaaaaaa mama dah penat ni babah..dr pagi berjalan..ni nak panjat bukit pulakkk..adoiiii dahlah jomlah balikkk..mata dah berayor dah tp x ngislah hahaha..alah mama kemon lah ni last jer ok..pas2 kita balik..xpun mama balik dulu ikut jln td..t kita jumpa..amboi2 halau npk hahaha..bila npk anak2 dah teruja nak panjat bukit..so mama diorg gagah jugaklah..w/pun semput jugak nak hujung2 tu hahaha npk sgt x pernah exercise ngeh3x..alahhhh lau mula2 mai sini xpelah aiii kuat lagi..hehe


eeelehh babah pun semput gak..2x5 mcm el huh :) 


 kemon mama kemonnnn..alana pun sibuk dok ckp mon monn mama...wa masih boleh lagi lah..td cuma drama jerk kah3x

 

Alhamdulilah dpt gak tgk keadaan dalam Kota A Famosa ni.
bila berada tempat2 sejarah ni kan..mula byg org2 dulu caner ea tinggal dalam sini..mulalah el bayang caner diorg berperang bagai..huhuhu mmg berharga lah tinggalan sejarah di Melaka ni


Kubu kubu pembesar Portugis


Heyy lawo x ini gambar...gambar belah kanan tu lahhh ekekeke..w/pun penat tp masih mampu senyum hehe 


Bukit St Paul

 

Ok mama jom balik...semua dah belemuihhhh...abgggg kakakkk jgn lari2 t jatuhhhhh.. jerit si mama el hahahaha

 

Time turun aii ok jer laju hahahaha..time turun bukit ni x jln ikut jln 1st naik tu..weols turun ikut belakang terus ke parking kete kami..


kesimpulan: penat2 tp kami sgt enjoy...best Melaka ni..byk tempat2 sejarah..insyallah lau ada rezeki dtg lagi sini sbb nak masuk lam Muzium tu nk bc perihal sejarah2 dan mcm2 tinggalan artifak lama2..menarikk

balik2 penat uols..x kuar g mn dah..b4 tu kami sggh kedai beli biskut..kopi 2in1..telur dan beli megi 5 bungkus masak lam kettle otel tu ha..pecah telur lam 3 biji..menjadi dinner kami mlm tu hahahaha takan nak beli lam cup tu..mahalllll..tgh2 msk tu tiba2 weiii lerrr..nk mkn gan ape ni lalink oiiiii...hahaha...tiba2 teringat ada bw mangkut tingkat ms nk gerak dr Penang ritu el ada bw bekal nasi ngan lauk lam mangkuk tingkat...igt nak sggh R&R makan..last2 mkn kt umah bil di Putrajaya..so mangkuk tingkat tu kami simpan lam kete...dgn mgkuk tingkat ngan ada bw spare sudu n pinggan 2 ketul dptlah mkn megi gan selesa wakakaka..kita mesti bijak berfikir tuk teruskan hidup muahahaha

ada lagi cite pasal Melaka ni..fuh xsangka byk gak tempat menarik kt Melaka ni..mesti jd salah satu destinasi uols cuti2 Malaysia taw :P


13 ulasan:

  1. best2..kite pon panjat smpy ats..ingatkan ada apa2..haha rupenya ada gereja y dah buruk..sabo jelahh

    BalasPadam
  2. uols mmg penat kan naik Bukit tu...
    aku ritu gigih naik sbb berdua kan...irfan blm ada..hehe

    naik2 tu mmg lepak buang penat dulu atas tu..
    lps tu br trn..huhu..

    #uols sm la..kita dulu suka sejarah gak..
    tp now apa pun tk ingt...adeiii...

    BalasPadam
  3. lawo gambo hang tu. mata aku duk nampak seluor merah hang tu. so daring ok. aku non hado lagi suor merah. nak kena gi beli la ni. ngeee...

    memang jenuh nak panjat tangga tu. hahaha...anak anak semua dah belemuih. sure orang tiso lena malam tu.

    BalasPadam
  4. memang best kalau ke melaka nie .. dah banya berubah rasanya ..
    bukan main pose dgn si kecik yg ligat berjalan tuu ..
    daya dia tuu ;)

    BalasPadam
  5. klu gi jonker walk dulu
    mmg tak lepak afamosa ni sbb ade kwn org ank jati situ bgthu
    ms zaman portugis tawan situ
    abis seme batu nisan n tulang2 org islam tempatan depa guna buat kubu amarmosa tu..
    huu..
    scarynya dgr..
    tpi tmpt lain mcm kapal tu
    mmg ms ngaji situ dulu belum ade lagi

    BalasPadam
  6. best akhir tahun baru nk pegi

    BalasPadam
  7. hoho...mujur ada peralatan cemas tu, kan..hihi..
    kalo idak camno nak makan megi tu??

    Dekat2 otel tu takde kedai makan ke, el? yg cuma berjalan kaki aje??

    **Hah...lega akak bila el dh tau kat melaka tu byk tempat menarik. Takde laa tau pasal che ta ngan fasha sandha aje, hihi...jgn marahhh..

    BalasPadam
    Balasan
    1. bkn xde kedai mkn kak...bygkan dr pg kami kuar nak mlm baru balik..belemuihhh kami semua penat..tu yg x kemana dah..balik otel mandi mkn terus tido..hehe

      ooo pasal che ta ngan fasha tu wajib...aii peminat diorg kak..harap memahami ea :)

      Padam
  8. bunda pernah ke melaka, tapi tak pernah sampai kota A'famosa...teringin nak kesana nanti...

    BalasPadam
  9. huh! bestnye ko el...semua tempat kau p ye...cam2 muzium lak ada kat sana hm...ruginya tak pernah smpai melaka g

    BalasPadam
  10. Hari tu cheq p Melaka tak singgah pun A Famosa...


    Tengok dari gambar eL ni dah nampak penat apatah lg tuannya :)

    BalasPadam
  11. xjeless kalu p a famosa..biasee pegii..ahaahhaah...jgn marah yea akk el..ahahahaah (ketawa jahat)

    but awwww..nyue suka kaler semua akk el..merah mak ngahhhh!!! datin el gituuuu...

    BalasPadam
  12. rindu nak pergi melaka lagi.

    BalasPadam