Rabu, 26 Jun 2013

RESEPI GULAI NENAS IKAN TALANG MASIN


sesiapa yang suka akan menu ini angkat kening hehe
ini adalah salah satu favourite food yang paling el suka 
mak el kalau bulan puasa inilah menu yang dia jual di pasar ramadan
dan inilah menu yang cepat habis dijual..tiba-tiba teringat kat mak..rindu kat mak huhu

ok isnin lepas el ingat nak buat gulai nenas ikan talang masin ini..teringin nak makan..pas hantar abg danish skul singgah kejap kat kedai beli nenas ngan santan..so ayuh kita tengok resepinya ea 

RESEPI GULAI NENAS IKAN TALANG MASIN
 
Bahan bahan:
15 biji cili padi
2 cili merah
2 bawang merah
1 inci kunyit hidup
1 batang serai - ketuk
1/2 biji nenas - potong kecil
Santan secukupnya
2 3 keping asam gelugor 
sedikit air
Ikan talang masin - potong

Kisar cili padi, cili merah, bawang merah dan kunyit hidup.  Tuangkan ke dalam periuk dan dimasak dengan ikan kering sebentar sehingga menggelegak. Masukan santan dan nenas. Kacau sebati. Tambah sedikit air jika terlalu pekat. Kacau selalu agar santan tidak pecah. Agak-agak dah masak masukan asam gelugur garam dan gula. Tunggu sebentar. Siap!!:)
 
 
 Selamat Mencuba :)

11 ulasan:

  1. suka gk gulai nenas ikan masin ni..perghhh...terangkat...

    mak hg niaga kt bzr ramadhan gk ye? mak aku pon insyaallah thn ni niaga lg..dia niaga kuih2

    BalasPadam
  2. umang ai...gulai nenas ikan talang masin... meleleh ayaq liuq ni kak el... huwaaa...teringin....

    BalasPadam
  3. tue diaaaaaaa... gulp!! nih yang nak suh mak fyna masak gak nih ^_^

    BalasPadam
  4. wah.. sedap .. sedap.. meleleh air liur nih...

    BalasPadam
  5. ermmm sedapnyer...saya kat kampung mak selalu masak gini lepas makanlak ngan ikan bakor sedap nyer...

    BalasPadam
  6. ooo.. hang pakai gulai ek. aku panggil masak lemak kalau gini.

    hang pernah masak ikan kering ngan pucuk ubi keledek tak?
    buat cam ni jugak tapi letak pucuk ubi keledek.


    tapi..kalau hang yang buat sure sodap punya.

    BalasPadam
  7. Wowww!! sedpa nieh...
    letak plak kicap kot atas ;)

    BalasPadam
  8. owhh sedappnyer el..buat ayaq liuq cheq menitek2 youu..
    my peberet eber...

    BalasPadam
  9. mm..sedeh..sbb ni feveret arwah mak akak..
    mak mentua akak pun tau..ini feveret besan dia..

    BalasPadam