Selasa, 25 Jun 2013

RESEPI CAKOI ATAU PAK TONGKO

sape suka mkn kuih cakoi atau pak tongko (ada nama lain lg ke)
sllu lau pergi pasar malam cakoi atau pak tongko ni sllu beli..ada gak niat ati nak buat sendiri tp x tau mcm mn..cakoi ni juga adalah makanan harian org2 cina..kdg2 org cina mkn cicah ngan ayaq kopi ja haha

kat kampung el org jual pak tongko ni bagi cicah ngan kuah manis..tp lain pulak kt penang ni ada pulak yg jual pak tongko ngan kuah cicah pedas2 manis...hat tu lah el paling suka..sbb cakoi tu dah manis2 skit kan lau cicah ngan kuah cicah pedas2 mmg sedaplahh

ok ahad lepas tiba2 palahotak ni dok tya nak masak ape petang2 kan..pas2 gugel lah resepi cakoi ni..bahan2 pun ada kt dapur..ape lagi bersilat lah :)

sng rupanya buat cakoi ni..tp sukatan bahan2 tu kena hati2 takut dohnya nti jd keras..mmg keraslah cakoi tu huhu


 omey x pak tongko el hehehe..menjadi uols..lembutttt...rasanya lebih kurang mcm donut..nak buat donut pun bolehhh hehe


ni lak kuah pedas2 manis..mmg layan lau cicah ngan kuah cicah ni hehe

RESEPI CAKOI atau PAK TONGKO:

Sumber : Kongsi Resepi
Bahan-bahan:
400gm tepung gandum ~ di ayak
1/2 soda bikarbonat ~ ayak bersama tepung
1 cawan air
1 sdb marjerin ~ dicairkan
1 sdk garam
1 sdb gula
1 sdb susu pekat manis
1 biji kuning telur
2 sdk yis segera

Minyak untuk menggoreng

Cara-cara membuatnya:
1. Satukan air, marjerin, garam, gula, susu pekat manis, kuning telur, yis dan soda bikarbonat dalam mangkuk besar . Kacau agar sebati.

2.Masukkan tepung sedikit demi sedikit ke dalam bancuhan diatas.

3. Ulikan sehingga menjadi doh yang lembut dan tidak melekat dijari .Biarkan selama setengah jam .bekas berisi doh hendaklah dibalut di dalam beg plastik yang bersih.

4. Canaikan doh setebal 1/2 sm, kalau boleh dalam bentuk segiempat tepat.

5. Potong kepada kepingan bersaiz 1 inci.

6.Rendamkan lidi di dalam air . Tekankan lidi basah tersebut di atas setiap kepingan 1 inci tersebut. (el xde lidi..el pakai batang sudu pun boleh hehe)

7. Cantumkan dua kepingan dengan bahagian yang bertanda lidi bertemu antara satu sama lain.

8. Panaskan minyak. Tarik kedua-dua hujung cakoi dan goreng keperangan.



RESEPI KUAH PEDAS MANIS

tumbuk bwg putih dan cili merah hingga lumat. Selepas itu masukan sedikit air dan masak dalam kuali. Campurkan sedikit sos cili masak sekejap..Siap :) 


selamat mencuba :)



12 ulasan:

  1. sedap erk akk el?nak cuba la..nyue xpernah mkan ag makanan nie...huhuhuhu siap bercicah..

    BalasPadam
  2. Elllllllllllllllll... ku suka pak tongkol ni. tapi tak suka kena tongkol !.

    ala.. ada letak telur plak. tak leh la nak makan...
    tak pe.. kalau aku gi scna len tengok dah tak de cyst ni. aku buat makan puas puas.

    BalasPadam
    Balasan
    1. xyah letak telur pun xpe t...:)

      Padam
  3. alahaiii tabik spring lah kat ko dik !
    terbaik lah ko punye rajin ;)

    BalasPadam
  4. pak tongko??? tak penah dengar lak tapi yang saya tau ianya adalah cakoi..hehe

    BalasPadam
  5. wah~ terliur krole tngok cakoi tu...bak tahu el? kalo krole...krole suka buat cakoi versi butter milk...em...sedapnye hahaha! dah...dah...krole blum mkn g ni hahaha

    BalasPadam
  6. macam pelik jerk panggil pak tongko..heheh..haku tak bape suke cakoi nie sangat sebab bila tengok yg depa jual selalu berminyak kemaen lagii..tak lepas anak tekak haku taw..tapi bila tengok yang ko nyer tak berminyak plakk...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cyes shiela mmg xbermyk aku masak..mayb teknik masak grill kukus panggang kah3x..over lak aku..try lah..mmg xbermyk uolssss hehe

      Padam
  7. aku suka weiii makan cakoi ni..tapi biasa aku makan cicah kuah mcm kaya tu huhu..lain negeri..lain kot nooo

    BalasPadam
  8. hana makan saja pun sedap... xda kuah pun xpa..

    BalasPadam
  9. Mcm sedap je...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Si Isteri aku teringin nk try buat PT (Pak Tongko) ni dia suka mkn...kita tunggu dan lihat.
      Yang sedap kami mkn kat Sbg Jaya Pg cicah kuah sate...
      Yang paling sedap klu u people nk try nun d Pekan Tapah dpn market.

      Padam