Selasa, 28 Mei 2013

KHASIAT BAWANG BESAR

 sape suka mkn bwg besar sila angkat kening bhahaha
el mmg suka mkn bwg besar..dlm masakan pun el suka letak byk2





 KHASIAT BAWANG BESAR


Memakan bawang akan menurunkan tahap kolesterol yang tidak baik tetapi menaikkan tahap kolesterol yang baik. Ia juga menurunkan tekanan darah, membantu menentang jangkitan, menghalang asma, mengurangkan risiko kanser, sebagai ubat batuk, melawaskan buang air kecil, haid dan menyingkirkan batu karang.

Bawang dicincang, dipanggang bersama madu lebah dan dimakan untuk merawat asma, batuk, sakit dada dan sesak nafas

Bawang ditumbuk lumat dan ditampal pada penyakit tapak kaki, dibahagian dada apabila sesak nafas, sakit perut dan sengatan serangga.

Bawang dihancurkan campur air limau dan diminum untuk menyingkirkan kahak, merawat bengkak anak tekak, senak perut dan reumatisme.

Bawang besar dapat membunuh baktera dalam mulut dengan mengunyah bawah besar mentah selama beberapa minit sahaja.


sharing is caring :)

11 ulasan:

  1. info menarik! tp xmkn bawang lol

    BalasPadam
  2. bawang ni farah buat sebagai bahan masakan jer kakak el... yang selebihnya bila dah masak...x makan pun...letak tepi...ekekekeke...cam ni kalau gi makan ngan kak el...boleh lah bagi bawang kat kak el...since kak el suka makan bawang... ekekekeke...

    BalasPadam
  3. suga gak makan bawang
    p suka bawang meraah sbb lagi manis :)

    BalasPadam
  4. wah...bnyak rupenye kebaikkan bawang besar ni ye el...good share..ni baru caring namenye...krole letak byk2 bwg besar dlm burger...kre ok jgk k tu ek?

    BalasPadam
  5. Saya dulu tak suka bawang, dalam burger pun kutip buang, tapi papa si JJ ni hantu bawang besar, selalu potong mentah buat salad atau maka begitu sahaja. Tak sia2 la berbawangan kalau gini. ihihi

    BalasPadam
  6. Aku memang suka mkn bawang. Bila beli sqtay. Bawang menrah tu ku sebat dulu. Cicah ngan jyah satay.

    Klu belu balik. Bawang kat rumah tu ku sebat sekali. Sebab tokey jual satay tu buh bawang ciput je....

    BalasPadam
  7. aku mmg suka mkn bawang bsr beb...sama la kita...

    BalasPadam
  8. Esi sukoooo gak mkn bawang ni hah. Kalu dlm masakan, mmg penuh ngan bawang bosa nih. takdo istilah pki 1/2 biji, sok nk pki lg 1/2 bj. Abih sei gunokan sekali masak!

    BalasPadam
  9. Saya juga suka makan barang besar.. goreng telur mesti penis dgn bawang ni.. ahahah

    BalasPadam
  10. Saya memang hantu bawang besar. Makan di masak dengan sardin. Memang saya suka.

    BalasPadam
  11. Good info. Semoga bermanfaat utk semua.

    BalasPadam