Rabu, 27 Mac 2013

LALA MASAK SERAI

 ahad lepas el ngan hb dating kat pasar bayan baru wohhhooo
anak2 tinggal jap ngan atok diorg kehkehkeh

hb: dok rapat2 skit..
el: hahaha
hb: peluk kuat..aii nak korner baring ni
el: mummmyyyyyyyy (terjerit2)...jgn wat cam tu ok..tayar lembik..naye!!
hahahahaha

smpai2 paso..kasi kat hb pilih ikan..dia terer..aii folo...bkn el x terer..malas nak belek2 hehe

el: nak lala..nak lala
hb: amek amek amekkkk
el: 1/2 kilo
hb: cam skit je
el: sekilo bang hahaha

 lama x mkn lala...igt nak masak Lala Masak Cili..tp dah
el masak Sambal Tauhu..so lala ni el masak serai jek

LALA MASAK SERAI resipi asal : K.Nor@SecubitGaram

Bahan:
500 gm lala - dibersihkan dan toskan
3 batang serai - dipotong serong
3 ulas bawang putih - diketuk
1in halia - dipotong panjang
5 biji cili api - diketuk/dihiris serong
1 sb sos tiram
1 biji bawang besar - dipotong bulat
daun bawang, tomato ceri/tomato biasa
garam dan gula utk perasa
2 sb minyak

Cara:
Panaskan minyak dalam kuali dan tumiskan bawang putih dan halia hingga wangi. 
Masukkan serai serta cili api. Kacau hingga naik bau.
Masukkan sos tiram, garam dan gula secukup rasa. 
Kacau sebati dan masukkan lala. Kacau sekejap dan tutup kuali. Biarkan lebih kurang 3 minit atau sehingga cengkerang lala berubah warna.
Sekiranya masakan agak kering, masukkan sedikit air. 
Kacau hingga sebati pastu masukkan bawang besar, tomato ceri dan daun bawang.
Padamkan api dan kacau sekejap dan terus hidang kedalam pinggan. Bolehlah dimakan dgn nasi putih.




wahai mood rajin..marilah mariiiii jgnlah mcm ni..aii nak bw ok...fuh fuhhh 
zam zam alaaaaaaaaaaaa kazam haha

16 ulasan:

  1. aku panggil ni "retak seribu" kalau lala hat kecik sket tu.

    ko panggil lala ek menda ni? lalalalalalalalala...

    BalasPadam
    Balasan
    1. dah mcm lagu pulak pggilan tu haha

      Padam
  2. fuyohhhh seafood! kolesterol ni kak el! hahaha :p

    BalasPadam
  3. sedapppp! lala biasanya saya suka masak taucu atau masak cili... masak serai bolehlah...he he he...

    BalasPadam
  4. sedap nih. mkn dgn nasi panas, bertambah2 jdnya.

    BalasPadam
  5. lala masak serai ni, macam nak sama je ngan lala masak halia kan?

    tapi si Lala anak Pak Semail Kuncup belum tentu lagi boleh masak lala

    BalasPadam
  6. ni ala2 masak halia jew..

    aku xreti arr makan LALA psl kerang aku alegik , LALA ni adik beradik jgk la kan

    BalasPadam
  7. el...ko memang terer masak! seyes kagom nih! :D

    BalasPadam
  8. wahh sedapnyaaaaaaaaa :D Lama tak makan lala....

    BalasPadam
  9. lallaal lalalaa I hari tu beli kupang, yang hijau besay tu. pastu blur kat dapur lama tenung natang tu tak tau nak masak apa. hahaha

    BalasPadam
  10. lala ni akak lebih suka masak lomak cili api...hahaha..

    BalasPadam
  11. fyna tak makan adik beradik dengan lala nih ^_^

    BalasPadam
  12. lala ni klu lme x rse mmg merembes2 teringin weih.. sodap

    BalasPadam
  13. lama dah mama tak makan lala ni..hu2x..

    BalasPadam
  14. perghh sweet mak aii . macam baru semalam kawen ! hahaha .

    BalasPadam