Khamis, 17 Januari 2013

BUNGA SUNDAL MALAM atau BUNGA SEDAP MALAM

rini el nak cite pasal Bunga Sundal Malam
kowg nah dgr x pasal Bunga Sundal Malam ni
El igt Pontianak Harum Sundal Malam je ado..ni bunga pun ada sundal malam..ekekeke nama pun pelik..asal dipanggil sundal malam pulak eh?

El tau pun sbb kan ritu sepupu laki el dtg tya pasal Bunga Bakawali then derang tya kot2 mil el ada tanam Pokok Bunga Sundal Malam....aku pun ternganga dgr?haha ooooooo mmg ada Pokok Bunga Sundal Malam ni eh


Bunga sundal malam atau dikenali juga dengan nama tuberose berasal dari Amerika tengah. Nama saintifiknya ialah Polianthes tuberosa. Kebanyakan bunga yang berbau wangi akan kehilangan atau berkurangan bau wanginya selepas dipetik dari tangkainya, namun bunga sundal malam mempunyai sifatnya berbeza. Sama seperti bunga melur, walaupun setelah dipetik, bunganya sendiri masih lagi menghasilkan bau wangi yang akan terus kekal hingga ianya kering dan layu.



Di Indonesia bunga ini dikenali sebagai bunga Sedap Malam dan dijandikan bunga rasmi provinsi Jawa timur. Manakala di Iran pula dikenali sebagai Gole Maryam (Bunga Maryam) di India pula dikenali sebagai RajniGandha (wangian malam).




Kepercayaan:


Bunga harum sundal malam ini dipercayai mempunyai kaitan rapat dengan kepercayaan mistik masyarakat Melayu. Kononnya aroma bunga ini menarik perhatian Pontianak “Kalau nak tau bau Pontianak, hang pi cium bau bunga sundal malam tu” agagaga




Kegunaan:

  Bunga sundal malam digunakan di India sebagai bunga untuk menumbulkan mood romantik terutamanya untuk pengantin baru. Di India juga gadis2 yang belum berkahwin dilarang dari mencium harumannya pada waktu malam kerana dikhuatiri ini akan merangsang aktiviti seksual mereka. Bunga ini dikenali dengan nama ratkirani yang bermaksud mistress of the night. Ia dikatakan dapat menambah dan meransangkan tenaga chakra yang boleh membuatkan seseorang itu mempunyai kuasa psikik (tidak diketahui sejauh mana kebenarannya). Minyak pati dari bunga ini sangat mahal, dan digunakan untuk pemulihan emosi, ia mendatangkan ketenangan hati dan perasaan.


sib bek mil xde tanam..lau x mau selisih ngan Cik Pon (percayalah sgt)

14 ulasan:

  1. ha pokok ni penah dgr...

    dan penah jumpa n bau wktu mlm mmg wangi..hehe..

    BalasPadam
  2. aah akak pun pernah dgr ..
    banyak misteri pkok nie
    bunga dia memang cantik
    sinonim dengan pontianak harum sundal malammmmmm ngehx3 ;)

    BalasPadam
  3. physically cantik kan bunga ni...tau bunga ni pon pasal movie pontianak harum sundal malam...

    BalasPadam
  4. tau and pernah tengok bunga ni kak. hehe tapi seram gakla bila tau bunga ni ada kaitan dgn cik pon kan

    BalasPadam
  5. haa bella pernah gak dgr pasal bunga ni kak . tapi takpena tengok la secara depan-2 . memalam wangi la bunga ni . hii seram pulak >,<

    BalasPadam
  6. lya tahu psl bunga ni pon msa tgk citer pontianak harum sundal malam..

    ermm..mmg agk myeramkan.. tp dlu pnh tgk wedding sape ntah..gna bunga ni utk dekoration

    BalasPadam
  7. X psn lak psl bunga nih...lebih kurang cm bunga melur ja...:-)

    BalasPadam
  8. Laa...hang ni el...kat cameron berlambak peniaga dok jual bunga ni segar2. Kalo beli tu...taruk dlm umah...mak aiii...mmg semerbak bau dia elllll. Kot terjaga tengah2 malam nk gi toilet, seremmm jgk ler, kahhhh...

    BalasPadam
  9. ehem sapa la yg bagi nama tu..he2x..

    BalasPadam
  10. Sy ada tanam pokok nie...tp tak pernah pulak nampak pontianak dekat2 pokok tue... Hihi anyway baunya sgt wangi....

    BalasPadam
  11. Tanpa nama...ada stok anak hsm x.klu ada email sya ellana88@yahoo.com

    BalasPadam
  12. Kt MNA nk Cari bunga ni ekk

    BalasPadam