Ahad, 16 Disember 2012

RESEPI DAGING KERUTUK

Mggu lepas tgk spices routes Adabi kt tv3..cef tu msk kambing golek.. nasi beriyani...kurma ayam..dan Daging Kerutuk..aku teruja plak tgk dia msk Daging Kerutuk tu..lgpun aku xnah mkn..ke aku xsedar aku nah mkn tp x tau itu Daging Kerutuk heyyyyyy lol

so smlm dok tgk AIM kt tv..dok tukar2 cenel..tup2 tgk cenel Asian Food Best Wan..cef wan tgh msk Daging Kerutuk jugak..haiii 2x dah ni tunjuk Daging Kerutuk..tgk msk pun sng jek..

so rini gigih g market beli ape yg ptt..lam fikiran aku dah igt ape bahan2 tuk Daging Kerutuk yg cef adabi tu buat..bahan2 dia pun sng nak dpt n mudah nk buat..jom layan Resepi Daging Kerutuk


Bahan-bahan:
1/2kg lebih daging yang telah direbus lembut (boleh dganti ngan ayam)

Bahan A:
2 ulas bwg besar
3 ulas bwg putih
Lengkuas 1inci
2 btg serai
(semua di blend)
campur dengan 2 paket serbuk daging kerutuk Adabi (buatkan sbg pes)

2 sudu besar asam jawa
1 sudu besar gula perang
1 sudu besar cili kisar
1 paket kerisik
1 cwn santan
Air
Garam

Cara-cara:-

Tumis bahan A sampai naik minyak. Masukan daging. Tambahkan air atau lebihan air daging tadi supaya tidak terlalu pekat. Kacau gaul sebati biar daging tu serasi dengan rempah tadi. Kemudian masukan asam jawa, gula perang, cilir kisar dan kerisik. Kacau gaul sebati dan serasi semua bahan tadi. Kemudian masukan santan dan sedikit air/air daging tadi. Masak hingga daging betul2 lembut baru masukan garam. Wallah siap untuk dihidang


Daging Kerutuk


Ikan goreng wajib untuk anak2 
 

Sayur tempe goreng wit kcg pjg n karet

Menu Lunch Hari ini..Selamat Mencuba


nota bijik: ada projek lain nak buat..kena attend meeting koperasi lak huhu

7 ulasan:

  1. haha.. klaka pulak namenye.. daging kerutuk?? hihi..ntah nape geli hati ngan kerutuk. tp...perghh tgk gamba2 dia..tu dia..meleleh air liur. mcm best jew.. yumm..yumm... tp..tu la.. nk masak tu.. x pandai sgt.upsss hihihi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kerutuk ni menu org klntn n ganu

      Padam
  2. sedapnyer el..biasa mama lya masak..mmg suka sgt2...

    ~~el..lya dah terima fm tu..tqvm el ;-)

    BalasPadam
  3. sempinya aku tengok. cicah ngan ketupat pun sodap ni. nyum nyum...

    BalasPadam
  4. daging kerutuk...ala..mula tingat nasik impit bagai...huhu..

    BalasPadam