Jumaat, 8 Jun 2012

OH HONEY DEW!!

aku ni jarang betul mkn buah...bila org bagi or nampak barulah makan
nak kata beli byk2 tu xdelah..tp tiap kali beli brg umah sure aku amek sepaket buah epal
tu pun bkn aku yg mkn...abg danish mmg suka mkn buah epal..dialah rajin mkn

tp syok tgk org lain beli mcm2 buah kalo dah ada musim..manggis, doyan, rambutan, langsat, mempelam...tp aku jarang betul nak beli..sbbnya ada je org nak bagi hehehehehe

so sejak mggu lepas..ntah caner aku teringin nak mkn buah honey dew..bila teringat honey dew sejuk2 mkn best betul..tp xde pulak org nak bg buah honey dew kat aku kahkahkah

ritu g tesco npklah honey dew..tp xde pulak nak beli..haii nape lah x beli
then pergi pragin mall..npk apek jual buah potong2 tu..terus beli...sedap betul..mkn sejuk2

so smlm aku g giant...npk honey dew..terus terkam amek satu bijik..terus simpan lam peties


 xreti nak beli buah main hentam je amek

rupanya honey dew aka tembikai susu ni byk khasiatnya antaranya

Tembikai susu mengandungi pelbagai jenis nutrisi iaitu vitamin – vitamin seperti A, B6 dan C, Folat, Potasium, Zink serta lain – lain enzim berkaitan dengan penghadaman. Mengambil kita vitamin C sahaja, ianya bertindak sebagai antioksida yang membantu dalam melindungi tubuh dari penyakit – penyakit kronik khususnya kanser. Malah vitamin C juga membantu dalam meningkatkan sistem imun tubuh dan sekaligus menghalang tubuh dari dijangkiti selesema dan batuk. Untuk vitamin B6 pula, ianya penting untuk kesihatan kulit dan sistem peredaran darah tubuh anda. yang mana kita tahu


Selain itu tembikai susu turut merupakan sumber asid folik yang bagus, dimana asid folik ini bagus untuk ibu yang mengandung dimana ia boleh mencegah kecacatan. tembikai susu dilihat mempunyai kandungan sodium yang kurang, bebas lemak, bebas kolestrol dan rendah kalori, oleh itu ianya sedang elok untuk diterapkan dalam menu diet anda yang ingin mengurangkan berat badan (molek sgt lah aku pun tgh diet ni hahahaha)


Potasium yang terkandung dalam tembikai susu dapat mencegah otot dari mengalami kekejangan dan membantu dalam mengawal tekanan darah, serta kandungan air tembikai susu yang banyak akan membantu tubuh anda dari kekurangan air. Untuk rekod, satu mangkuk kecil tembikai susu hanya mengandungi 60 kalori dan membekalkan vitamin C yang mencakupi 70% keperluan harian tubuh anda.
 
Tembikai susu boleh disimpan dalam suhu bilik sehingga 4 hari, manakal jika disimpan ke dalam peti sejuk ianya boleh bertahan selama 5 hari



alhamdulilah ni lah menu lunch aku rini...percayakah???sila percaya muahahahahaha
oh sy hya mkn 3potong honey dew dan 1potong epal..yg lelain tu simpan balik umah mkn 
perot ku kini xleh sumbat byk2...lalalalalalala


21 ulasan:

  1. eh psl ko mkn buah jerk? diet eh?
    nk pilih buah ko kena cium bau dier, yg bau wangi tuh, mmg best la mkn ;p

    BalasPadam
    Balasan
    1. eh kenalah diet kan kata nak nampak ramping taim raye...hahahahaha
      ooo kena cium kalo wangi oklah eh...baikkkkkkkk :)

      Padam
  2. hang sedang berdiet el? memang ko kental. aku ni memang tak leh nak diet diet mesti terlanggar pantang klarang diet tu. waaaaaaa

    aku jugak la yang moks moks

    BalasPadam
    Balasan
    1. oooo diet aku ni mmg kerrlllasssssssss ok..hang mkn byk mn pun leh kuruih..percaya atau tidak nti aku wat post mortem..perghhhhhhhhhhh hebat kan el tu lalalalalala

      eh ko x gemok pun..ko selim dr aku..mak jeles nok :)

      Padam
  3. feveret aku gak honeydew ni.. mkn ngn salad dressing.. sodap wey....

    BalasPadam
    Balasan
    1. ooo mkn ngan salad dressing eh cam kt piza tu kan kak...
      boleh wat menu ni heheh thx kak

      Padam
  4. diet ke?mkn buah je..sugar glider dya suka sangat mkn honey drew..hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. xdelah dya..rini je mkn buah
      sok tukar menu...hahahahaha
      ha sedapkan honeydew..mkn sejuk2 best

      Padam
  5. aduhhhh ko tunjuk pulak buah ni dalam entry..mmg feveret uncle..adehhhh lapar tengok...tolong post sat kat uncle hahahha

    BalasPadam
    Balasan
    1. ko beli sndiri uncle kahkahkahkahhh

      Padam
  6. time puasa ganti mmg terliur je nampak buah buah camni kak oi

    BalasPadam
    Balasan
    1. cha pose ke...
      ha xleh tgk lama2..kang basah meja penuh ayaq liur kahkahkahhh

      Padam
  7. wohoiii!!! diet sungguh akk..
    jage kesihatan tau...
    nak sket buah..hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahahahahah terkujat ko eh ieyla..jgn memain
      kuruih nti k.el wat review..muahahahaha
      moto k.el...kelihatan segak ramping di pagi raya..ha caner boleh muahahahahaha

      Padam
  8. Kdg2 ada yg manis honey dew nie..kdg2 ada yg keras..hg x nak ks kt aku ker weh..kalau aku beli rugi psl x abis..haizzz!

    BalasPadam
  9. Aku x pandai Nk pilih buah ni, tu sbb aku suka beli ngan satu nyonya tu buah yg dh siap ptg, manis.... Yg Oren tu plain jek rsnye kan, tp rang up dr yg ijo...

    BalasPadam
  10. oh oh terasa di tekak nie ... x leh blah lahhh
    favourate I uuuu ;)

    BalasPadam
  11. mkn tu je?? Isk..x kebulur ke nanti el oii??

    BalasPadam
  12. izan pun suka honey dew. tapi yg peliknya kalau makan yg sejuk punya, mesti jadi batuk... takleh mkn byk2.

    BalasPadam
  13. mama pun suka makan honey dew tu.. :)

    BalasPadam