Khamis, 9 Februari 2012

PETUA TERCEKIK TULANG IKAN

 
 ari rabu lepas pas amek danish skul sggh g beli nasi bungkus
makan sekali ngan danish...sekali aku tercekik tulang ikan...sedap sgt dok kolom ikan tu kot hahahahahaha...sekali alamak cam byk plak tulang2 ikan dlm tekak...nasi dah abis aku telan..xde nasi spare..even roti..pisang pun xde nak wat kepal2 telan...non ado..nk ngis rsnye bila telan rs tajam2...last2 tgk peties ada epal..kunyah epal byk2 tu terus telan ngan air sekali harung...alhamdulilah terus ilang....lega!!!korang nah kena????

so tadi sjlah aku dok sebey2 kt abg gugel..adalah sedikit2 petua tercekik tulang ikan..ada petua tu smpi nak tergelak sorg2 kt opis ni...jom kita saksikan petua2 itu yea
 
Pusing pinggan yang kita makan tu byk2 kali
atau
telan nasi yang dah dikepal-kepal agak lepas tekak
atau
telan pisang kalo taknak nasik
atau
telan roti ngan pisang..gumpal kedua2 sekali n telan ngan air
atau
minum air dari senduk kayu (bismillah dulu)
atau
minum air dari tudung periuk (jangan lupa bismillah dan selawat)
atau 
 Celup jari kanak2 yang lahir songsang dalam air pastu minum air tu (selawat dulu)
atau
ambik roti goreng@ roti buat bulat2 pastu letak kat dlm mulut pastuh ambik air suam n minum (sambil telan roti di dalam mulut tadi.. jgn kunyah) 
atau
baca surah nabi Nuh tu..lailahaillah kuntah sbyk 7x
 
ada petua lg yg bc..xmsok diakal plak..ermmm tp mnlah tau kan
 
kalau tercekik malam kira la bintang di langit...kalau siang, kira la butir pasir kat pantai
atau
kalu ada lalat time kita tercekik tu..kita pesan kat lalat tu camni.. lalat oo lalat,pesan kat mok alim aku lekat tulang..haaa gitu la petuanya..try la insyaAllah berjaya
atau
ko amek kucing, gosokkan tangan die kat leher ko, agak2 katne tulang tu ade


Doa Tercekik Tulang

Dan pohonkanlah (wahai Muhammad, dengan berdoa): “Wahai Tuhanku! Masukkanlah daku ke dalam urusan ugamaku dengan kemasukan yang benar lagi mulia, serta keluarkanlah daku daripadanya dengan cara keluar yang benar lagi mulia; dan berikanlah kepadaku dari sisiMu hujah keterangan serta kekuasaan yang menolongku”,

(Surah Isra’ : Ayat 80)

Bacakan doa ini sambil mengurut bahagian halkum atau bahagian yang tertusuk duri. Ulangi sebanyak 3 kali sehingga 7 kali bacaan. Lakukan secara istiqomah. Kita berikhtiar, mudahan-mudahan Allah kurniakan kesembuhan. InsyaAllah.

 
kalo ada petua dr kwn2..leh lah share2 ye..
xleh bla yg kena gosok ngan tgn kucing tu...xnah dgr kena pusing2 pggn yg kita mkn tu..kira bintang pasir bagai...hahahaha..lalat tu ntah...mcm2

16 ulasan:

  1. aku dl telan nasi yg kepal2 tu je, hehehe


    kdg aku cuai gak suap nasi kat anak aku, tp Alhamdulillah, pandai lak di luah kan sendiri, dr kecik lg dia cenggitu ....hehehehe

    BalasPadam
  2. selalu nasi la kepal2..kalo tade nasi?iye ek?guna ape..good info

    BalasPadam
  3. salam rindu dr mama buat el..maaf baru mama dpt dtg kesini..hukk2x..nice info el !!..thanks..sian elnya !!!..

    BalasPadam
  4. Wok el, tang lalat ngn kucing tu awok x bleh blah..
    Lawok bunyinya.. Hik3!!! Tp kalo nk cuba apa salahnya kn.. Semlm x smpt nk jwnguk sini.. Bkn x sudi tau.. Semlm punya entry pun up dh nk tghari.. Hari ni punya entry awok blk dr hospital krg le awok publish.. Tgh nk cek jantung awok ni ok ke x.. Hi3!!!

    BalasPadam
  5. sebelum kawin dulu mak aku kasi aku minum air dalam senduk kalau lekat tulang. memang cam tu le aku dok amalkan.

    Tapi sejak kawin, laki aku semua dok praktik makan nasi kepal tu. so aku dah terikut ngan style laki aku. hikss...

    tu lan kan mcm tak logik, lekat tulang minum air dalam senduk? apa motoifnya tu? tapi yg herannya berkesan la pulak.

    BalasPadam
  6. ada yg mcm x logik dek akal pon ado la.. hehehhe nk gelak soang2 la nih..
    pehtua lain dr yg tersenarai x do la cuma pesanan klau mkn tue jgn gelojoh hahahhaa

    BalasPadam
  7. amboiii..bnyknya petua bg org yg tercekik tulang tu. Kebanyakkannya mak tahu tp ada jugak yg baru je mak tahu dr el ni hah..

    BalasPadam
  8. Ayah akak guna petua yg minum air dari senduk tu tp tak guna senduk kayu pun takpe..tp minum sekali napas ler, hehe..mmg mujarab. Akak dulu masa budak2 selalu tercekik tulang. Maklum ler makan ikan sungai ni kan byk tulang, hehe. Makan pun gelojoh aje masa budak2 kan, hehe.

    BalasPadam
  9. Alhamdulillah.. guna doa tu mujarab. thanks for sharing

    BalasPadam
  10. Slm. Nk share gak sket petua.
    1) rendamkn mata kail yg kite jumpa ms siang ikn ke dlm air dan selawat sblm mnm air rendamkn tu.
    2) amik sket minyak msk yg blm guna Dan sapu kt area keliling lubang dubur .

    Kedua2 petua sy dh cuba . Tp yg kedua tu sy cuba sbb petua2 yg awk share kt ats tu xjln ms tu.

    BalasPadam
  11. ada satu lagi...pernah sarankan pada student..dan alhamdulillah berjaya..
    amik minyak masak yang bersih dah sapukan pada lubang dubur..itu aje..

    BalasPadam
  12. alhamdulillah cuba petua kepalkan roti dan minum dengan air...selesai..

    BalasPadam
  13. Arggghhh !!!!!! Sya da bt smue yg diatas kecuali lalat n kuncing tu . .
    Tapi tulang yg dok tercekik ni tak hilang jgk . .
    Sakit woooooo

    BalasPadam
  14. tahun 2008 dulu penah tercekik tulang ikan smp 2mggu tak ilang2..oleh kerana keje sepital jaga nombor,then aku amik no ke klinik ENT trus jupe doc...2minit jek die suh nganga sepit tulang tu kuar...yaAllah..cenonet jek tulang tu...smp 2mggu menderita...tapi kali ni dah tak keje sepital...jadi nak cari jalan altenatif nak buang tulang ikan tuh...huhuhuuu...sakit woooo...dah 2hari nih melintang2 kat tekak kdg smp ke telinga sakitnye...

    BalasPadam
  15. Da telan nasi yg kepal2 tu..tp sama jee...so jalan mudah..pergi hospital

    BalasPadam
  16. Pernah tercekik bbrp hari..x selesa btul..nasi berkepal2 pun xjln..buat pakai senduk kayu...selawat buh air sikit...bismillah..lurus senduk luruslah tulang dan pergilah...dgn izin Allah x sangka menjadi plak..

    BalasPadam