Jumaat, 24 Februari 2012

Kuih Bakar atau Bingka Pandan atau Bingka Tepung atau Bengkang

kuih bakar atau org pggey bingka pandan or bingka tepung or bengkang
ikut suka deme lah...janji bentuk n rs sama ahaks
mmg one of my fevret kuih...en. od pun suka gak

aku nah cuba buat kuih bakar ni...tp hasilnya xbape nak ok..boleh mkn tp lembik and nipis
sbb mayb salah teknik.so smlm colik resepi kt abby

aku buat 2xganda bahan2 tu..so hasilnya sgt tebal sbb loyang yg aku guna tu sgt tinggi :)
aku pki air pandan..lgsg xpki pewarna..hasilnya sgt lumayan
terlompat2 aku kt dapur tgk kuih bakar aku menjadi
xsabo2 nak mencekik...1jam bako...terus bw kuo
terus potong..mkn panas2..opocot ko pns sgt lah hahaha
alhamdulilah kuih bakar aku cukup rs..xkeras xlembik..just nice org kata
smbil tgk berita psl lisa..smbil tgk2 kuih aku kt dlm oven hahahaha


tu dia kuih bakar sudah bako siap tuk dingap


just niceee..dulu 1st time buat lembik giler..then nipiss sbb salah teknik..teknik ape eh..ooo dulu aku blend semua bahan tu..tp menurut pakar acehcehcehhh..xpyhhh blend n gula kena kasi hancur..n pukul telur kasi kembang dulu baru masokan dalam tepung...(tips)



yg atas tu mmg garing...bau semerbak umah aku ngan bau pandan tu hehe


budak ni suka plak ngan kuih bakar..ralit makan

pasni leh wat lg..dah tau tekniknya..so pagi td ni wat g opis as a bfast...:)

12 ulasan:

  1. wei.. aku suka la kuih tu. tapi tak pernah pun aku buat. Aku tak reti langsung. tambah la hubby aku tak makan, langsung aku tak belajar cecara nak buat. kahhhhhhhhhhhhhh

    pandai hang noh.syukurlah anak anak hang dapat mama cam hang ni. pandai benor

    BalasPadam
  2. hukhuk...tercekik telan air liur tgk kuih nih..
    sabo jela...hihi..
    kalau kat umah smpai main sorok2 kot kuih ni..hahaha..

    BalasPadam
  3. sedap nyer lah kueh tu kak oooooiii.. :)

    BalasPadam
  4. akak el...post kat nyue ckit...
    xmau..xmau...xmau mkn sorg2..ahahahhaah

    BalasPadam
  5. wah terer la hang masak.....sedap kuih ni...manis2 lemak...shukernyer si kecik tu makan yer

    BalasPadam
  6. wah salute,
    ko kena bagi aku msk nih :)

    BalasPadam
  7. Jadikan beb resepi tu, xde Lebih, xde kurangkan... Anak aku pon suka, tu yg aku gegeh buat...hehehehe

    BalasPadam
  8. ai jelesssssssss...
    aku paw abem 100 td dgn alasan nk beli loyang lubang tengah. nak buat kuih bako kehkehkeh... loyangnye bape hengget jek.. paw jek yg lebih..
    :P

    BalasPadam
  9. tensii lah dikk wehh
    petang2 ditayangkan dgn bingka nie
    tekanan rasanya ekekek
    x leh jadi nie
    huhuh

    ps : dikk akak main emas .. tu yg dapat adiah tuu .. syusssssssssssss ;)kita citer dlm ym lahh ekekek

    BalasPadam
  10. Wok!!
    Aku nak!!
    Ko saja jer tau..
    Wat aku terliur..
    Nasib x ngidam bwk budak.. ;p
    TC & Happy Weekend!! ;)

    BalasPadam
  11. ehem..sedapnya..poskan ke port klang sikit !!!.. :)

    BalasPadam
  12. nk thu lh resepi..share lh..
    huhuhu...

    BalasPadam