Isnin, 21 November 2011

Resepi Mee Kuah Daging

apa nk wat ngan daging korban ni lg
asik2 msk lauk je..ape kata kita tuko skit menu rini
haaa idea sudah maliiiii...jom kita masak Mee Kuah Daging
ape lagi gugel lah resepi..cari resepi yg simple2 jek
1st time nak masak Mee Kuah Daging ni..ntah jd ntah sedap ke x
xpe...xcuba x tau kann ahaks


bahan2

1kg tulang n daging (aku pki daging sj..daging tu potong nipis2)

10 ekor udang sederhana besar direbus ngan kulit n kepala sekali. Amek air rebusan udang. Udang ketepikan. (aku pki udang kecik je)

1 bijik ubi keledek (direbus n dilecek2)

1 paket serbuk kuah kacang pecal
(xde..aku goreng kacang tanah kendian blend sekali ngan kulit2)

segengam cili kering *
1 labu bawang besar (yg paling besar ye hahaha) *
1 inci halia *
(semua bertanda * diblend)

3 sudu sos tamato
3 sudu sos cili
garam..gula..perasa


Cara:
1) Rebus tulang n daging.
2) Agak daging empuk, msokan bahan blend. Teruskan merebus.
3) Then masokan air rebusan udang. Teruskan merebus smpi daging benar2 empuk
4) Msokan ubi yg dilecek td.
5) Msokan sos tamato n sos cili.
6) Msokan kacang yg dblend
7) Msok garam dan gula

yg hat udang tadi tu aku msokan sekali dlm :)
Wallah siap. Pandai2 lah kome adjust rs kuah n kepekatan kuah tu...katanya kalo nak kuah pekat tambah kacang blend tu lg..tp aku nya kuah ok ok jek

Aku ni bkn ikut sgt resepi tu...ikut main campak2 jek..xde sukatan ok

Boleh dimkn ngan mee..bihun..ketiaw..sape x mkn mee leh ganti ngan spageti
ritu aku buat mee ngan bihun

Bg aku sedap jugak lah Mee Kuah Daging aku ni w/pun 1st time aku msk
mn x sedap..tgk en. somi tambah 2x..then tgh mlm bgn nak pam susu
tgk2 dah licin bwh tudung salji..hehehe tu makna...mmg sedap la kan ahaks

Suka ngan kuah mee ni sbb bila mkn ada rs kacang2

Selamat Mencuba