Jumaat, 13 Ogos 2010

Nasi Lemak & Serabai

asalamualaikom semua...dah 3 hari kita berpuasa..alhamdulilah mak buyung ni larat lg nak wat keje di dapur n larat lg berpuasa..so far so good..hope dptlah puasa penuh...amin hehehehe..so rini smlm korg berbuka ape?sure best pya kan..yelah awal2 ramadan ni nafsu semua hebat2 belaka...ok tuk aku lak aku buat nasi lemak ngan serabai. Korg tau x serabai tu ape..dia semacam apom (org India) yg agak tawar..boleh di makan ngan kari/sambal tumis/kuah gula merah/kuah doyan n mcm2 lg..so ni adalah 1st time aku buat tawww...b4 ni mil aku yg buat aku x amek pot pun..so ritu ternampak kat blog CM n3 serabai..aku pun cubalah smlm...

ni lah acuan yg sllu mil aku buat serabai..so mil aku xde dia g belajar kt pondok dlm bulan pose ni..so ni lah ms aku nak coba sndiri..lg pun od pya feveret...

mmg mula2 tu rs keras jek serabai aku..so aku tmbah santan lg...serabai ke2 lak dah ok tp kena tambah santan lg..so kali ke3 dah ok pun serabai aku...sonok bkn kepalang hahahahaha

see...pyalah byk serabai aku ni..aku buat byk sbb anak penakan aku
(anak bbsitter) gemo mkn serabai so aku pas kat deme skit hehehe...

ni pulok kuah gula merah mkn ngan serabai..sbb serabai tu tawar
lawan ngan manis kuah ni..sempoiii hehehe..dlm resepi CM dia taruh pisang
aku x taruh pung..sbb sllu mil msk x taruh..tp mula2 msk kuah gula ni tertya2 lak awat x pekat2 pun kuah ni..sllu mil buat pekat...fikir pya fikir teringat mil ada kata...letak skit bahan serabai tu dlm kuah ni...aku pun taruh lah..barulah pekat..hehehehehehe

ni pulak nasi lemak...simple jek..sambal tumis ikan bilis goreng+kacang+telur
jdlah tuk kami 4 branak..x lupa bg kat bbsitter sepinggan hahaha

penat tu x terkata lah...dlm kol 7 tu dah ready semua siap..then aku lepak2 jap..od lak g keje shift malam..tp dia balik kejap berbuka ngan aku sekali...then smbil tgu time berbuka lipat kain yg 2 hari x lipat..sgt2 fenat...tp bila tgk budak2 (pic atas) rs fenat tu ilang..seronok tgk adik badik ni main...

abg: awennn mai maiii naik kuda2
awen: nak nak nakkk

nota bijik: sape2 nak resepi serabai tu sila klik link CM tu eh..hehehe thx CM